Tråg och fat

Moderator: Johan Sjöberg

Tråg och fat

Postby Peter » 05 Nov 2009, 09:07

Häpp.

Vad kan vi tänkas använda ett tråg till?

- Mjölk?
- Kött?
- Allmänt?
- Bakning?

Jag kan tänka mig ett tråg i bok, eftersom vi sällan hanterar mjölkprodukter i fält på det sättet, och till kött, bakning och allmän användning, verkar ju bok lämpa sig bra. Det är dessutom kul att inte ha precis allt gjort i ek.

Vad gäller tallrikar:

- Mellantallrikarna kanske borde vara lite mindre än Megatallriken, så om Megatallriken kan vara typ 50 cm (om den är större än så, blir det nog rätt svårt att hantera den - den går typ aldrig ner i en kista), kan Mellantallrikarna ligga på 35? Och så funderade jag på varför jag tyckte att vi behövde tre mellantallrikar. Det är ganska sällan vi har maträtter som kräver så många tallrikar vid uppläggning, och det är främst då vi använder dem; när vi lagar maten använder vi främst skålar. Så kunde man istället säga TVÅ mellantallrikar?

Och skålar:

- Megaskålens storlek är bra
- Och det är Mellanskålens också.
- Istället för en extra mellantallrik, kan man tänka sig en något mindre skål, som har höga kanter, och är ganska djup? Typ om man skulle vispa något? På rak arm har jag inte sprungit på några extrema exempel, så det får bli en standardskål, så djup som den kan bli utan att avvika från standardformen, om vi inte kan hitta några bra exempel på en visp-skål.

Och jag tror inte att jag ens behöver nämna att råmaterialet inte får vara limmat.

Jag vill ha era synpunkter.
Mordlysten krigsman, rå och hård i hjertat,
Och med ett samvete som helvet rymligt,
Skall rasa fritt med blodbestänkta händer
Och meja edra friska jungfrur af
Och edra fagra spenabarn som gräs
Peter
Styrelse

Re: Tråg och fat

Postby Maria » 05 Nov 2009, 10:27

Jag tycker att det låter fint!
Sharp connection!
Maria
Medlem

Postby Anders L » 06 Nov 2009, 14:13

Vore det fel att göra tråget i det traditionella träslaget björk?
+SVMMITVR : HINC : MVNDA : DIVINI : SANGVINIS VNDA+ DEVS : MEVS+
Herfra tages en bölge af det guddommmelige blod. Min Gud

http://www.kurage.wordpress.com -blogg about historical handcrafts and reenactment.
Anders L

Postby Peter » 06 Nov 2009, 15:12

Tycker du det så. Jag tänkte på hållbarheten och tyngden bara, om man ska använda det till allsköns grejer, från kötthackning till bakning, enligt de mejl som Maria delgett oss på Albrechtsposten.
Mordlysten krigsman, rå och hård i hjertat,
Och med ett samvete som helvet rymligt,
Skall rasa fritt med blodbestänkta händer
Och meja edra friska jungfrur af
Och edra fagra spenabarn som gräs
Peter
Styrelse

Postby Maria » 06 Nov 2009, 15:41

Jag ska på svarkurs om tre veckor- då skall ni få se vilka misslyckade alster som kan produceras! :D
Sharp connection!
Maria
Medlem

Postby Hannah » 13 Nov 2009, 20:08

Sv. Peter fr. mejllistan

Jag bor i Uppsala, men släktgården ligger ca 25 väster från Uppsala och det är där alla träföremål finns i dagsläget. Jag tror att varken Maria eller Johan är så sugna på att ge sig ut i Bergslagens djupa skogar och granska träsaker, så förslagsvis fotar jag det som jag tror kan vara av intresse nästa gång jag åker hem och mejlar blider till nån som kan träföremål.

Spontant tror jag att det inte finns några större fat, utan framför allt svepaskar, små fat/skålar och sejdlar. Har nåt svagt minne av att jag sett ett stort baktråg i tvätthuset för ett tag sen, men kan minnas fel.

Men om jag får lite hjälp med vad som kan vara av intresse så kan jag fota de träsaker jag hittar.

/Hannah
Hannah

Postby Maria » 14 Nov 2009, 18:00

Hannah- det låter toppen. Fota på av glatta livet. Gärna detaljer på sakerna med.
Några tumregler kan vara- svarvade saker skall inte vara av limmat trä.
skepaskar- skall inte vara limmade.
Sharp connection!
Maria
Medlem

Postby Hannah » 21 Jan 2010, 22:17

Jag var hem en kort sväng i julas, men hittade inget som passade de direktiv jag fått. Men jag ska till bergslagen i feb för att hjälpa släkten att tömma gården för nu är den såld, så då ska jag leta träsaker för glatta livet. Återkommer med bilder om jag hittar något som jag tror kan passa.
Hannah

Postby Mikkel F » 12 Mar 2010, 15:19

Angående trævalget til forskellige typer skåle og trug. Så er jeg enig med Anders. Birk/Björk burde være helt fint.
Mange af de "blødere" træarter har igennem lang tid været brugt til netop den slags genstande. Ikke mindst fordi det ofte er let og let at arbejde med. Jeg har slet ikke lyst til at skulle hugge et trug ud i eg. Det ville simpelt hen være for hårdt arbejde.
Desuden er hårdere træarter også meget tunge, og jeg vil mene at lethed er en positiv egenskab når man taler om køkkengrej. Jeg tror også sagtens at skåle i birk og andre træarver vil kunne holde til det slid det vil blive udsat for. Det er bare et spørgsmål om at konstruere genstandene rigtigt.

Udover birk (betula sp.) kan man også bruge el (alnus sp.) og visse arter af pil (Salix sp.).

Så kan man lave sine skærebrædder i eg eller bøg. Det er dem man slider mest på.
Mikkel F

Postby Morgan » 09 Feb 2011, 03:15

Min röst på björk med. Men det är från en hantverkssynvinkel inte en HK synvinkel.
Morgan

Return to Wood and metal