Min första medeltidsvecka

How do we display our different activities? How do we make contact with the public? How do we organize a camp, and how do you live in a camp medieval style?

Moderator: Johan Sjöberg

Min första medeltidsvecka

Postby Lisa Hjelmqvist » 23 Apr 2013, 23:02

Medeltidsveckan i år blir min första någonsin och jag är villrådig över vad jag behöver ha med mig och hur mycket.
Hur många särkar, dok och klänningar behöver man ha? Andra superviktiga saker man bara inte får glömma?
Listan på saker jag tror att jag behöver är redan lång... Men man ska ju orka bära allt också eller hur. Ja, och hur bär man egentligen allt? Martebosäck, korgar...?

Hur är det med workshops och pyssel i lägret? Hur går det till? Jag vill lära mig allt!!
Lagas det mat tillsammans i matlag?
Hur mycket på marknaden är skit?
Vilka nybörjarfel som förstagångsbesökare på MtV bör jag undvika?
Lisa Hjelmqvist

Re: Min första medeltidsvecka

Postby anna » 24 Apr 2013, 07:04

Å vad jag vill krama dig!

Jag skrev ett blogginlägg om exakt det här för ett bra tag sen, inte alls komplett, men lite pointers ger det iaf.
http://jungfruburen.blogspot.se/2010/07 ... lpeak.html

Jag brukar alltid noja över att jag har för lite linne med mig, jag brukar tänka att en särk räcker i två dagar om det är skitvarmt och man svettas som en gris. Men det är ju lite ens egen comfort level som avgör det också. Mellanklänning behöver du en enda, i nödfall två. Men sy ett varmt överplagg och en hätta, det kommer att vara guld värt på kvällen. Dok är också något som fort blir skrynkligt, och jag använder också mitt som örngott (vilket förklarar en del), så det brukar jag ha minst två med mig.

Skor - om man har - mer än ett par, är alltid bra, om läderskorna blir blöta efter en regnskur är det skönt att kunna byta till torrt. Näsdukar och handdukar i linne är också guld värt. Krus att dricka ur, kniv och tallrik, men det har du väl redan? en pilgrimsväska är också jättebra att ha och går fort att sy, den räcker tusen gånger längre än den lilla tjejväskan där man ju bara får ner en nålbindningsnål, två hundralappar och en mobiltelefon.

Annars; öronproppar om du ska sova i lägret. SOLSKYDDSFAKTOR (men något säger mig att du bleka skönhet redan kör rätt hårt med det). En halmhatt. Man är sällan så mycket utomhus som på event. Har du ingen kan du alltid skaffa på marknaden.

Vad gäller workshops ska du egentligen inte fråga mig, men man kommer att kunna anmäla sig så fort de vet vilka workshops det blir. Maria har bättre koll.

AB kommer säkert att laga mat tillsammans som vanligt, när ni vet vem i föreningen som kommer att rodda eventet kan ni utse en matansvarig.
Marknaden innehåller både skit och guld, men det finns mycket fint. Är man rädd att handla fel kan man slå följe med nån kunnigare. Jag törs aldrig gå själv och handla, utan hänger alltid i kjolarna på de som vet bättre så att jag inte slänger pengarna i sjön.

Jag gör själv en massa nybörjarfel fortfarande, men jag har hittills lärt mig att undvika: a) att bränna mig i solen, b) att glömma handspriten hemma, c) att glömma bort att äta och DRICKA, d) att inte ta ut kontanter när man har chansen, e) att låta autenticitet gå före bekvämlighet (om det inte syns är det bara du som vet), f) att kopiera fina saker man ser andra ha utan att kolla med våra egna mönstrare först, och g) att inte boka färja i tid.
"She prayed for war the way other little girls at the convent prayed to become the chosen bride of Christ."
anna

Postby Lisa Hjelmqvist » 24 Apr 2013, 19:18

Åh, gulle! Jag vill krama dig med :)

Det blogginlägget hittade jag långt innan jag hade träffat dig och jag skrattade mig fördärvad. Din humor är fantastisk och det har hjälpt mig mycket på de event jag har varit på med Albrechts.

Jag har faktiskt sytt en till särk så nu har jag två. Och tyg till dok har jag hemma så det är bara att fålla.
Men att få tag i nice prisvänligt ylletyg verkar hopplöst. I alla fall om man som jag är lite kräsen och inte vill lukta maskinolja (Korps) eller ikläda mig nån brunbeige kulör (Handelsgillet). Det kommer att sluta med att jag i alla fall får lägga nästan 400 kr/meter för att få en färg jag vill ha (Historiska rum). Kerstin, vad håller du på med?!
Så om jag får tag i tyg syr jag gladeligen en mellanklänning och en överklänning.

En pälsfodrad hätta (i augusti??) har jag nästan klar. Om jag bara fick tummen ur att göra det sista lilla fixet med den där flätan...
Skor är väl nästa projekt efter de hosor jag påbörjade igår.
Eftersom jag fortfarande inte kan nålbinda (trots Elins tålmodiga försök att lära mig) lutar jag åt att låta nån nålbinda ett par sockor åt mig som passar perfekt och inte är två nummer för stora, som de jag har nu är.

Den där kniven som jag skulle smida (jo, jag vet... jag är lite crazy) är inte heller klar.
En väska skulle man ju lätt kunna sno ihop. Även om jag är förtjust i korgar precis som du.

Haha, ja denna bleka skönhet tenderar att bli rätt röd så solskydd är ett måste.
Jag blev så avis på din hatt i somras så det måste jag ha en. Jodå, och jag har haft vilda planer på att fläta en egen.

Tack för smarta tips, Anna :)
Lisa Hjelmqvist

Postby Vix Hq » 24 Apr 2013, 19:54

En pälsfodrad hätta i augusti är inte alls fel - kvällarna blir kyliga och känns ännu kyligare när man bor i tält! Förra BoW ( som var min första medeltidsvecka) hade jag mer kläder på mig om kvällarna än vad jag hade på vintermarchen!

Jag åkte ju inte med bössorna då (även om jag bodde ihop med dem och snyltade på eld och bord), men var med och lagade mat nån gång eller två - men jag är för matlagning i lägret så mycket som folk orkar med. Dels för att det blir billigare och dels för att jag inte är så impad av matutbudet i Visby under veckan. Personligen lagar jag nog hellre mat än drar på stan en stor del av tiden!

På förra BoW hade vi tillgång till en gympasal med dusch och toaletter några minuters promenad ifrån lägret, dygnet runt - det var jättebra och gjorde att man lätt och snabbt kunde vaska upp en svettig särk utan problem. Vet dock inte om samma arrangemang med gympasalen kommer finnas i sommar.
Vix Hq
Styrelse

Postby Maja » 25 Apr 2013, 08:36

Ja förra året hade vi inget organiserat kring maten och det blev liksom lite hattigt, jag är definitivt för en mer organiserad matlagning i år!
Maja
Styrelse

Postby Lisa Hjelmqvist » 25 Apr 2013, 09:36

Det är väldigt gemytligt att laga mat och äta den tillsammans i lägret.
Lisa Hjelmqvist

Postby SarahA » 25 Apr 2013, 10:14

Jag vill ha gemensam matlagning! Det är en trevlig aktivitet att samlas runt, och det är trevligt att äta tillsammans. Vill man inte spendera hela dagarna över kokelden så behöver man ju inte bara göra avancerad, man kan ju göra enkel mat ibland - soppor och grytor är gott :D
"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets."
SarahA

Postby Carrasco » 26 Apr 2013, 12:51

Maja wrote:Ja förra året hade vi inget organiserat kring maten och det blev liksom lite hattigt

Din mat kanske var lite hattig. Min, Simons, Malins och Krilles blev PER-FEKT. ;)
Jag tror på att ordna mindre matlag. Det är som det är, vissa vill käka korngröt, någon drar in på stan och äter pizza för femtusen kronor, en annan vill laga soppa...
"Ok ty at han är gudz sysloman/ i thesso werild satter til at döma ok plågha ok pina ilgerninges män/ ok näfsa thöm för thera brut"
Carrasco
Medlem

Postby Maja » 26 Apr 2013, 17:03

Problemet med förra året var att vi inte hade tillräckligt med grytor för att flera olika matlag skulle kunna laga mat samma kväll. Men kan vi organisera det hela så kan man visst ha flera matlag för jo, ibland kanske man vill äta ute och så..
Maja
Styrelse

Postby Carrasco » 27 Apr 2013, 17:14

Förhoppningsvis kommer jag loss och kan slipa av rosten på mina två smågrytor (ca 2l styck), i dem kan man laga mat till 1-2 personer/gryta...
"Ok ty at han är gudz sysloman/ i thesso werild satter til at döma ok plågha ok pina ilgerninges män/ ok näfsa thöm för thera brut"
Carrasco
Medlem

Return to Reenactment