Stridformation

Moderator: Johan Sjöberg

Re: Stridformation

Postby TobiasW » 07 Jul 2011, 21:22

Tack :) Jag borde kunna ryska ganska bra eftersom jag bodde i Ukraina i två år och bara pratade ryska medans jag var där.

Just den, det är enda källan jag kan hitta om striden. Dock så har ju slaverna en tendens att vinkla historien till sin fördel, inte bara slaverna för den delen utan alla. Frågan är om man har hittat några slagfält överhuvudtaget? Neva har man inte hittat, men något av de andra? Jag mailade en av mina historieföreläsare som jobbar mest med rysk historia, men har inte fått svar ännu.

Wikipedia hade faktiskt en bra artikel om just de olika vinklingarna/källorna angående Neva, http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Neva tyvärr så är alla deras källor gamla och fungerar inte längre så man kan inte leta tillbaka/vidare.
"Artillery adds dignity, to what would otherwise be an ugly brawl."
TobiasW

Postby Galilov » 08 Jul 2011, 10:41

Vilka slagfält intresserar dig?
Man hade inte hittat slagfält både av Nevskaya strid och Ледовое побоище (Chudskoe sjö). Alltsedan dess Chudskoe sjön ändrade kustlinjen flera gånger. Man anser att man hade hittat Voronij kamen (Вороний камень), men den informationen är inte bestyrkda.
Galilov

Postby Johan Käll » 21 Jul 2011, 15:10

Angående formationer så talar man om att svenskar hade någon sorts formeringar i alla fall. Rytteriet slogs i 'fana' och infanteriet i 'rote' men hur de såg ut i slaglinje vet vi inte.

Anledningen till att vi vet att vi var organiserade är att Ryssar beskrivs som att de slåss i 'Rysshop' .. till skillnad mot svenskar, i Erikskrönikan.
Johan Käll
Medlem

Previous

Return to Fighting - in the field and person to person