Vix ska sy ett panzar

When you want advice or feedback on your ongoing and finished projects, post it here!

Moderator: Johan Sjöberg

Re: Vix ska sy ett panzar

Postby Anna-Carin » 25 Jun 2016, 09:45

Kan det funka bättre med metoden som kallas "3-D Shapes on a Flat Ground Method" på http://cottesimple.com/articles/pattern ... -quilting/ ? Plagget borde kunna bli mer flexibelt när det är mer tyg på utsidan än på insidan, förutom att kviltningen inte drar ihop det.

Metoden att man enbart spänner upp baksidestyget, och sen tråcklar på vadd och yttertyg som därigenom blir mindre spända, har jag sett dokumenterad från 1700-talets modekläder (kan ta fram källan om du vill). Tänkte inte på att det kunde vara applicerbart för dig förrän jag såg det på Tashas sajt också.
Anna-Carin

Postby johan i lund » 26 Jun 2016, 12:40

Går det få en uppfattning av existerande exemplar vilken metod som använts? Jag har inte läst hela artikeln du refererade till... Men annars är jag helt för idén av 3D shaped metoden.
Pro Stupiditate ad Mortem!
johan i lund
Styrelse

Postby Anna-Carin » 26 Jun 2016, 15:17

Mja, jag läste inte heller hela artikeln, så nu har jag tagit en titt till. Om man scrollar nästan längst ner, så skriver hon bl.a. att The tailors of complexly padded and quilted garments in 14th century France [...] built their padding and quilting on a flat surface of fabric stretched on a frame. Det framgår inte hur hon kan vara så säker på att det gick till just så, men eftersom hon har undersökt ett kviltat 1300-talsplagg och sytt en kopia av det så antar jag att hon har någon sorts fog för det.

Nordiska Muséet har ett kviltat halvfabrikat från 1700-talet, avsett att bli en kvinnokofta men aldrig utklippt och hopsydd (NM56.689, hittar den inte på Digitalt Museum). Ett rektangulärt tygstycke med kviltade delar en bit ifrån varandra; vadden och det andra tyglagret är bortklippta strax utanför de kviltade områdena, förmodligen har man använt rektangulära stycken (som Tasha föreslår i artikeln) och klippt bort överflödet när man är klar för att det ska se prydligt ut.
Anna-Carin

Postby Anna-Carin » 28 Jun 2016, 08:14

Kompletterar med citatet, som jag lokaliserat nu; snarast ren kuriosa eftersom det som sagt är flera hundra år för sent:
'Lesebuch für angehende weibliche Dienstboten' (1790) wrote:Röcke im Rahm durchzunähen. Man spannt das Futter in einen großen Rahm, legt Baumwolle oder Watte darauf. Alsdann heftet man das Ueberzeug auf [...]

Det handlar alltså om kjolar, resten av stycket beskrev att man linjerade ett rutmönster och sydde.
Anna-Carin

Previous

Return to Projects