Var köpa tyg och sömnadsredskap på Medeltidsveckan?

Moderator: Johan Sjöberg

Var köpa tyg och sömnadsredskap på Medeltidsveckan?

Postby Anna-Carin » 18 Jun 2016, 15:10

Vilka försäljare ska jag se till att pricka in, när jag bara hinner med en enda dag på marknaden? Jag kommer att vara i Visby på söndagen när Medeltidsveckan börjar, men åker hem redan på måndagen...

Jag skulle gärna vilja försöka hitta t.ex. en medeltida fingerborg, nålhus, brickor för kantvävning, etc - vilka kan tänkas sälja sådant?

Förekommer det att tygförsäljarna har särskilda erbjudanden på marknaderna, som man ska hålla utkik efter?

Alla tips mottages tacksamt! :)
Anna-Carin

Re: Var köpa tyg och sömnadsredskap på Medeltidsveckan?

Postby Johan Sjöberg » 22 Jun 2016, 11:46

På medeltidsveckans marknad skulle jag rekommendera Historiska Rum, Per som driver företaget är både trevlig och kunnig.
Jag skulle också vilja slå ett slag för de som har försäljning inne i BoW lägret, om jag är rätt informerad kommer det att vara flera bra handlare där, bland annat Kokosh Manufaktura från Polen.

Det kommer vara ett antal privatpersoner/hantverkare som har egna alster med sig till försäljning i BoW lägret också, enklaste sättet att få kontakt är nog att anmäla sig till någon av de textilrelaterade kurser som snart kommer att offentliggöras på BoWs hemsida.
"Det härdade och okufliga släkte af nordiska krigare, som bor bland Svea; och Götalands malmberg, kan på grund av sin väldiga kroppsstyrka och sitt djärfva mod ej mindre än de halsbrytande företag, med rätta förliknas med resar och bärsärkar."
Johan Sjöberg
Styrelse

Postby Anna-Carin » 23 Jun 2016, 21:48

Tack, utmärkta tips!

Det där med kurser i BoW-lägret låter mycket intressant, jag visste inte om att det fanns så nu har jag läst om hur det funkar. Ska bli spännande att se vilka kurser det blir. Tyvärr kan jag inte delta i år eftersom jag inte uppfyller klädkraven, men jag ska definitivt ha det i åtanke inför en annan gång. (Jag hinner inte sy klart annat än linneplaggen, så jag ska ha en lånad Urda-klänning istället för yllekjorteln jag planerat. Men å andra sidan har jag ändå inte löst skofrågan än, så det är inget att sörja över.)
Anna-Carin

Postby johan i lund » 26 Jun 2016, 12:33

Kapitel brukar väl också husa endel dugligt folk så jag skulle se till att gå en runda där. Men det kanske är svårt att missa å andra sidan :P
Pro Stupiditate ad Mortem!
johan i lund
Styrelse

Postby Anna-Carin » 28 Jun 2016, 08:04

Bra, då ska jag göra det. Tack! Eftersom jag inte ska på kurs, och det står att deras butik har stängt, så hade jag kanske missat det...
Anna-Carin

Postby Andrea » 25 Jul 2016, 15:12

Håller också med om Kapitelhusgården. Bra försäljare brukar finnas både innan och på gräset utanför.
Andrea

Return to Merchants