Vintermarsch 2013

Events arranged by other groups or employers are discussed here. Invitations to events can also be posted here. Available to: registered users, proselyter, medlemmar

Moderator: Johan Sjöberg

Vintermarsch 2013

Postby Johan Käll » 13 Jan 2013, 01:17

Nu har det dryftats och bestämt att Vintermarschen 2013 kommer vara i Storskogen, Storvreta Strax utanför Uppsala.

Det är en sträcka jag känner väl och som är lagom att gå. Den går i en slinga till en stor bra parkeringsplats och busshållplats. Terrängen är genom en skog med blockstensterräng och stora trollstenar. Viss del går gemon gammelskog som lämnas som den är. Ungerfär halvägs ligger ett vidskydd med eldstad om vi skulle vilja begagna oss av detta.

Logimässigt kan k´man hemma hos oss ligga två extra personer på säng, och typ tre eller fyra till om man medtager madrass. det finns även möjlighet att vi bokar övernattningsrum som finns i området där (tror jag) fyra till kan inkvarteras.

Tidsmässigt ligger ju marschen traditionsenligt i Februari. Är det någon helg som föredras framför en annan?
Johan Käll
Medlem

Re: Vintermarsch 2013

Postby Alex Nordin » 13 Jan 2013, 01:26

Trevligt, jag ämnar deltaga.

9 Februari firar dock Louise sin födelsedag och jag borde deltaga, så om marschen kan vara en annan dag vore det önskvärt för min del.

Mvh
Alex
"Bättre bly än illa fäkta"
Gammalt bösse-ordspråk
Alex Nordin
Medlem

Postby Maria » 13 Jan 2013, 01:30

Hur lång tid tar det att gå? Ca..
Sharp connection!
Maria
Medlem

Postby Johan Käll » 13 Jan 2013, 02:14

Några timmar. Vi brukar ta det som en dagstur när vi är ute.
Johan Käll
Medlem

Postby Lisa Hjelmqvist » 13 Jan 2013, 20:39

Det här är spännande! :)
Min utrustning är ju än så länge sommarbetonad men ni gamla rävar kanske kan förtälja mig vad jag behöver för att "gear up".
Lisa Hjelmqvist

Postby Alex Nordin » 14 Jan 2013, 01:07

Börja med att se över dina skor, du måste kunna få plats med ett par rediga nålbundna strumpor i dom utan att det kniper. Det är luften i skon som isolerar den så det får inte bli för tight. Sen så vill du nog ha ett par knästrumpor under klänningen.

I övrigt så är det lager på lager som gäller, Johan skrev en artikel om våra erfaremheter från den första vintermarschen som borde finnas på hemsidan.

Mvh
Alex
"Bättre bly än illa fäkta"
Gammalt bösse-ordspråk
Alex Nordin
Medlem

Postby Peter » 14 Jan 2013, 10:17

Mordlysten krigsman, rå och hård i hjertat,
Och med ett samvete som helvet rymligt,
Skall rasa fritt med blodbestänkta händer
Och meja edra friska jungfrur af
Och edra fagra spenabarn som gräs
Peter
Styrelse

Postby Lisa Hjelmqvist » 14 Jan 2013, 13:47

Tack grabbar :)
Jag ska lusläsa texten.
Lisa Hjelmqvist

Postby Johan Käll » 17 Jan 2013, 13:03

Då sätter jag tiden till lördagen den 16:e

Jag startar en Facebookgrupp emd fär att lättare kunna bjuda in utifrånkommande
Johan Käll
Medlem

Postby Johan Käll » 27 Jan 2013, 13:35

Syftet med vintermarschen är att testa att man klara vara ute under vinterförhållanden.

Medlen för att testa detta är att man utför förflyttning och att man lagar mat. Anledningen till detta är att när man går så alstrar man värme och när man står still så börjar man frysa. Att klara sig under vinterförhållanden handlar om just detta. lära sig att hantera värmealstring kontra värmeavdunstning. Det viktigaste är här att inte bli våt och svettig. Laga mat är en lagom lång aktivitet. Dessutom är det nödvändigt att äta :)

Jag tänker mig att vi träffas ute vid parkeringen till skogen vid 9 på mogonoen. där inventerar vi läget. Ser lite på hur folks dagsfrom är och hur vädret ser ut. Därefter bestämmer vi om vi går den längre sträckan (ca: 5 km med matlagning vid ett vindskydd) eller den kortare, med matlagning i skogen vid trollgrottorna.

Efter detta blir det hemfärd och bastu för de som är hugade. Jag tycker sedan vi kan ägna oss åt lite samkväm i mitt hem dessutom.

Som det ser ut nu är det endast Vix som har velat ha sovplats, så det finnes fortfarande typ två tre sovplatser kvar hos mig.

Skogen vi går i är en trevlig skog med blockstensterräng och skog av blandad densitet. Bra och fina skogsfoton borde det bjudas goda möjligheter till.
parkeringsmöjligheterna är goda. Likaså bussförbindelser.

Pdf om Storskogen:
Den sträcka vi ska gå är alltså 'vildmarksleden', som jag gått många gånger och känner till.
http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentar ... r_2007.pdf
Johan Käll
Medlem

Next

Return to Business and Pleasure