Vintermarsch 2013

Events arranged by other groups or employers are discussed here. Invitations to events can also be posted here. Available to: registered users, proselyter, medlemmar

Moderator: Johan Sjöberg

Re: Vintermarsch 2013

Postby Alex Nordin » 27 Jan 2013, 13:50

Jag kommer ta mig dit medelst bil, skjuts från Södertälje med eventuell upphämtning i Stockholm kan ordnas.

Jag har tillräckligt med prylar för matlagning till hela gänget och kan ta med dom om det är önskvärt, har en stor nitad gryta och tre smidda stekpannor just nu. Har även trefot och smitt grillgaller men det verkar onödigt att ta med.

Bastu och samkväm i det källska och gamerska hushållet efteråt låter trevligt.

Mvh
Alex
"Bättre bly än illa fäkta"
Gammalt bösse-ordspråk
Alex Nordin
Medlem

Postby Johan Käll » 27 Jan 2013, 13:53

Jättebra Alex!

jag frågade just Vix om gryta. mina är ganska små och troligen rostiga och gömda i nån hög med skräp.
Johan Käll
Medlem

Postby Alex Nordin » 27 Jan 2013, 15:24

Jag har inte ändrat min stash sen senast vintermarschen så jag vet att den duger. Man kanske skulle ta och marschera i rustning? Se vilka tekniker man för ta till för att inte frysa ut totalt.

Det bästa borde ju rimligtvis vara att ha en rock över rustningen för att bibehålla den varma luften som kroppen skapar, så att inte rustningen blir hur kall som helst.

Några andra ideer på hur man kan göra?

Mvh
Alex
Gammalt bösse-ordspråk
Alex Nordin
Medlem

Postby Johan Käll » 27 Jan 2013, 15:48

Nä, du har nog rätt där. man kommer bli ordentligt varm av att marscha med rustning. och troligen svettig.

Då är det ju svårt att hålla värmen senare. men rock borde vara bra. kompanirocken är ju gjord att bäras över rustning. Jag har för mig att den ligger ute i mitt förråd. Annars kanske mantel är bra.
Johan Käll
Medlem

Postby Johan Käll » 27 Jan 2013, 15:55

Här är förövrigt bilder på Vindskyddet och lite av terrängen.
Möjligen är vindskydds eldplatsen lite för modern för oss? vad säger ni? beror kanske på hur trötta vi är när vi kommer fram...
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 925&type=3
Johan Käll
Medlem

Postby Alex Nordin » 27 Jan 2013, 17:50

Min rock borde vara stor nog att ha över rustning, men jag tar med manteln ändå.

Ja jag antar att man i rustning måste hålla ett lägre marschtempo för att undvika allt för massivt svettande. Armeer "Förr" tenderade ju att röra sig ganska så sakta så det finns ju ingen anledning att springa fram. Ska bli spännande att se hur det blir innanför gamben, som vanligt är ju utmaningen snarare att vila och vänta än att marschera.

Vindskyddet ser ju lite modernt ut, men eftersom det inte är ett lajv så är det väl egalt? Får undvika att ha det som bakgrund på poserbilderna bara.

Vi behöver ju lite nytt bildmaterial till hemsidan, är det någon som tar med en kamera av rang och dokumenterar? Scan är ju en styv kameraoperatör men ska han med ut och leka i snön? Annars kanske vi ska ta tillfället i akt och se om vi kan få någon semi-proffesionell fotograf att komma ut och fota oss?

Mvh
Alex
Gammalt bösse-ordspråk
Alex Nordin
Medlem

Postby Johan Käll » 27 Jan 2013, 22:13

Jag försöker lura med Sofia, som jag tycker brukar ta väldigt bra bilder.
Fast inte bara därför jag lurar med henne såklart
Johan Käll
Medlem

Postby Vix Hq » 27 Jan 2013, 23:02

Grytor är det ont om hos mig, så jag tycker Alex tar med sina.

Jag åker upp till Stockholm tidigt på fredag morgon för att hänga runt i stan (museer, second hand, kanske en tygaffär eller två om det vill sig), så är det någon i hufvudstaden som är ledig och vill hänga på är det bara att slå en signal. Så åker jag vidare till Uppsala framåt kvällen.
Vix Hq
Styrelse

Postby Maria » 28 Jan 2013, 15:33

Fråga: varför skall det vara i rustning?
Sharp connection!
Maria
Medlem

Postby Alex Nordin » 28 Jan 2013, 19:50

Om du menar mig så är det bara för att jag redan vet att mina vinterkläder är goda nog, nu vill jag testa hur det går i rustning. Övriga kommer nog inte gå i rustning.

Mvh
Alex
Gammalt bösse-ordspråk
Alex Nordin
Medlem

PreviousNext

Return to Business and Pleasure