Svartkrutskurs 20100327

Events arranged by other groups or employers are discussed here. Invitations to events can also be posted here. Available to: registered users, proselyter, medlemmar

Moderator: Johan Sjöberg

Svartkrutskurs 20100327

Postby Dr Bob » 16 Jan 2010, 18:51

Vi har fått (krävt) en offert av Smålands Krutbruk som jag tänkte meddela er andra.

Eftersom det är ett småländskt företag poängterade han särskilt att kaffet var gratis och ville vi fick vi ta flera koppar...

Tidpunkter som följer:

1300 Samling och KAFFE(!)
1310-1430 (med en kortare paus) Teori: lagstiftningen runt civila salutkanoner samt föreskrifter om hantering av svartkrut. Risker med hantering. Vad lagen säger om brandfarliga explosiva varor. Hur man ska förvara svartkrut och hur man skall söka tillstånd. Ordningslagen och vapenlagens kapitel om salutskytte. Lagrum för transport om farligt gods.
Laddtabeller för svartkrut i kanoner/slutstycken. Hur vill vi ladda och vad säger experterna om detta? Öppen dialog angående laddningar för ömsesidigt utbyte.
1430 Kaffe och förflyttning till skjutvallarna. Laddning.
1600 Provskjutande av våra olika stycken/kanoner. Kontroll av verkan från förladdningar etc.
1700 Avslutning med gruppbild runt företagets 80mm kanon samt utdelande av kursintyg.

Det vi ska ta med oss är: Våra egna bössor, laddstakar, förladdningar, laddhammare,(det finns en effektbegränsning på 50mm men jag tror inte att vi har någon sådan kaliber på någon bössa?) hörselskydd samt skyddsglasögon. Oömma varma kläder är också att rekommendera.
Det som uppmuntrades är även flertalet kameror.

Nu är det såhär. Vi får inga intyg om vi inte kan prestera en deltagarlista med Namn (samma som står på ditt ID-kort) och fullständigt Personnummer.

Jag vill att ni PM:ar mig detta så snart ni kan.

I dagsläget är de anmälda:
Dr Bob
Konstapel Scan
Peter
Lunda
Alex
Simon
Johan
(Tyska Jocke?- jag har inte fått tag i en bekräftan ännu)

Det innebär att vi har SEX platser kvar.
Last edited by Dr Bob on 18 Jan 2010, 07:20, edited 1 time in total.
En äventyrare ska vara tjock, stark och glad! (Ola Skinnarmo)

Vir complexus sed gaudia simplexa
Dr Bob
Medlem

Re: Svartkrutskurs 20100327

Postby Lunkan » 17 Jan 2010, 20:59

Jag tror att vår proselyt Kristofer är intresserad, ska kolla med honom. Vad skulle det kosta för icke-medlem?
Lunkan
Medlem

Postby Dr Bob » 18 Jan 2010, 07:22

Jag vet inte i dagsläget vad det skulle kosta. Det är något som jag planerar avhandla på styrelsemötet på söndag. Det enda vi kan säga är att med det ENDA förslag som ligger nu skulle det i skrivande stund kosta 1300kr. Om vi fyller platserna blir det billigare självklart. Men får jag återkomma på måndag? Alternativt att du ringer mig då Lunkan?
En äventyrare ska vara tjock, stark och glad! (Ola Skinnarmo)

Vir complexus sed gaudia simplexa
Dr Bob
Medlem

Postby Lunkan » 19 Jan 2010, 17:52

Det var ett ganska högt pris! Men ska kolla med honom iallafall. Du kan skriva det här på forumet så meddelar jag Kristofer.
Lunkan
Medlem

Postby Ragnar » 03 Feb 2010, 21:10

Jag (Ragnar) ringde peter i dag och anmälde mig ,och "gamen" Henrik Pil är också intreserad :D
Ragnar

Postby Micke D » 26 Mar 2010, 14:03

Tja!

Jag har anmält mig till er krutkurs och kom plötsligt på att det var NU i helgen.
Är det flera som ska från Stockholm så att man kanske kan samåka?
Jag ahr bil och kan ta mig ner självm, men det vore lite roligare med lite sällskap.

/Micke D

Stockholms LåsbågeSällskap
/Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Stockholm LockbowSociety
Micke D

Return to Business and Pleasure